Εν μέσω νέας έξαρσης της πανδημίας η Κυβέρνηση της ΝΔ φέρνει τον σκληρότερο έως σήμερα οικονομικό νόμο για τους αδύναμους επαγγελματίες, τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και την μεσαία τάξη καθώς το προς ψήφιση Νομοσχέδιο “Ρύθμιση Οφειλών και Παροχή Δεύτερης Ευκαιρίας” ή γνωστός ως νέος Πτωχευτικος Νόμος είναι φανερό ότι οδηγεί με ακρίβεια προς την μαζική και αυτόματη εκκαθάριση μικρομεσαίων επιχειρήσεων και των αντίστοιχων νοικοκυριών αφού θα αφήνει απροστάτευτη την πρώτη κατοικία.

Συγκεκριμένα παρά το γεγονός ότι ο ισχύων Πτωχευτικος Κώδικας θεωρεί μικρή την πτώχευση επιχείρησης που πληροί δύο από τα τρία εν συνεχεία κριτήρια, το νέο νομοσχέδιο περιορίζεται σε ένα από τρία για την υπαγωγή. Δηλαδή διπλασιάζει έως υπερτριπλασιαζει τα ποσοτικά κριτήρια υπαγωγής, αφού προτείνεται να είναι ενεργητικό (περιουσία) 350.000 ευρώ από 150.000 έως σήμερα, ή καθαρός κύκλος εργασιών (ετήσια έσοδα) 700.000 ευρώ, από 200.000 σήμερα, ή 10 εργαζόμενοι από 5 έως σήμερα. Συνεπώς αυξάνονται δραστικά οι δυνητικά υπαγόμενες επιχειρήσεις.

Για τις πτωχεύσεις όλων αυτών των επιχειρήσεων προτείνεται μια νέα διαδικασία, σε αντικατάσταση της ήδη προβλεπόμενης, για την οποία όμως εγείρονται πολλά ερωτήματα, διότι δίνεται η εντύπωση μαζικής και αυτόματης εκκαθάρισης του πεδίου των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, ατομικών και εταιρικών. Αυτό διότι, πρώτον, ενώ έως τώρα οι πτωχεύσεις μικρών επιχειρήσεων εκδικάζονται από το Πολυμελές Πρωτοδικείο, όπως όλες, το νέο νομοσχέδιο προβλέπει την εκδίκαση τους πλέον από το Ειρηνοδικείο, δηλαδή από δικαστήριο δύο επιπέδων πιο κάτω, παρά την υπέρμετρη αύξηση των υποθέσεων από τριπλασιασμό των ορίων υπαγωγής με ταυτόχρονη μείωση από δύο κριτήρια σε ένα.

Δεύτερον, το νέο νομοσχέδιο προβλέπει ηλεκτρονική υποβολή της αίτησης πτώχευσης, η οποία μάλιστα γίνεται αυτομάτως, δεκτή, αν εντός 30 ημερών από δημοσίευση στο Ηλεκτρονικό Μητρώο Φερεγγυότητας δεν υποβληθεί επίσης ηλεκτρονικά παρέμβαση εναντίον της. Η πρόβλεψη βουβής διαδικασίας καταργεί την ακροαματική διαδικασία και εν τέλει τον φυσικό δικαστή, ο οποίος πρέπει να αποκτά ζώσα αντίληψη και όχι αποκλειστικά εξ εγγράφων αντίληψη και δικαστική πεποίθηση για έκδοση τόσο σημαντικής απόφασης.

Τρίτον, το νομοσχέδιο εισάγει για πρώτη φορά αντικειμενικό τεκμήριο παύσης πληρωμών μικρών επιχειρήσεων, για όποιον είναι υπερήμερος σε ποσοστό 60% και άνω επί του συνόλου των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς έναν τουλάχιστον φορέα (Δημόσιο ή ιδιωτικό) για διάστημα άνω των 6 μηνών και με κατώτατο όριο το ποσό των 30.000 ευρώ. Όμως και επειδή οι λεπτομέρειες έχουν μεγάλη σημασία, εάν το όριο των 30.000 ευρώ της μη εξυπηρετούμενης υποχρέωσης αναφέρεται στο σύνολο των ληξιπρόθεσμων, επί των οποίων υπολογίζεται το 60%, τότε το 60% ανέρχεται σε 18.000 ευρώ. Δηλαδή, όποια επιχείρηση οφείλει 18.000 ευρώ θα πτωχεύει αυτομάτως.

Τέταρτον, προτείνεται επίσης για πρώτη φορά η επιλεκτική εκπλήρωση ληξιπρόθεσμων χρηματικών υποχρεώσεων να μην αίρει την παύση πληρωμών, η οποία μπορεί να συνίσταται και στην αδυναμία εκπλήρωσης ακόμα και μιας σημαντικής ληξιπρόθεσμης χρηματικής οφειλής. Δηλαδή ακόμη και αν πληρώνει ο επιχειρηματίας θα είναι δυνατόν να τον πτωχεύουν.

Σε κάθε περίπτωση εν μέσω της νέας πρωτοφανούς οικονομικής ύφεσης λόγω της πανδημίας η προστασία της πρώτης κατοικίας, η προστασία των επιχειρήσεων που λόγω της νέας ύφεσης αδυνατούν να εξυπηρετήσουν το σύνολο των χρεών τους και η προστασία ιδίως των μικρομεσαίων από την νέκρωση και κλείσιμο της επιχείρησης θα έπρεπε να αποτελούν θεμελιώδεις προτεραιότητες του νομοσχεδίου για την διατήρηση και την συνέχεια των επιχειρήσεων, των επιχειρηματιών, των εργαζομένων σε αυτές και γενικότερα της κοινωνικής συνοχής.

Πηγή: eviaportal.gr