Η τιμή του αργού πετρελαίου διαμορφωνόταν το βράδυ της 10ης Οκτωβρίου στα 79,65 δολ. το βαρέλι, με τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του Brent να αυξάνονται κατά 37 σεντς (0,5%) στα 76,95 δολάρια ανά βαρέλι. Ταυτόχρονα, τα συμβόλαια του West Texas Intermediate (WTI) σημείωναν αύξηση 35 σεντς (επίσης 0,5%) φτάνοντας τα 73,59 δολάρια ανά βαρέλι. Αυξημένες τιμές παρατηρούνται και στα VLCC, τα οποία είδαν τις τιμές να αυξάνονται από τα 26.257 δολάρια ημερησίως στις 30 Αυγούστου στα 41.226 δολάρια, καθώς η αγορά ανακάμπτει από την καλοκαιρινή ύφεση.
Διαστάσεις στην αγορά πετρελαίου θα έχουν οι εξελίξεις αναφορικά με την κλιμάκωση της αντιπαράθεσης μεταξύ Ισραήλ και Ιράν, καθώς και η συνεχιζόμενη δραστηριότητα των Χούθι. Το Ιράν σήμερα παράγει περίπου 4 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου ημερησίως, με εξαγωγές στα 2 εκατομμύρια βαρέλια, κυρίως προς την Κίνα. Παράλληλα, οι επιθέσεις των Χούθι εναντίον πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα εντείνουν την ανησυχία στην αγορά και έχουν προκαλέσει μια άτυπη οδηγία από την Κοινή Ομάδα Ασφάλειας του ναυτιλιακού κλάδου, που προτρέπει τα πλοία να είναι προσεκτικά και να επαναξιολογούν τις πλεύσεις τους.
Σημαντική είναι επίσης η κατάσταση που επικρατεί στα λιμάνια, όπως στο λιμάνι του κόλπου της Τάμπα στη Φλόριντα, το οποίο φαίνεται να έχει επιβιώσει από τον τυφώνα Μίλτον με ελάχιστες ζημιές. Αντίστοιχα, το λιμάνι του Progreso στο Μεξικό προσπαθεί να ανοίξει ξανά μετά την καταιγίδα.
Σύμφωνα με αναλυτές, πιθανές περαιτέρω εντάσεις, όπως η απόφαση του Ιράν να κλείσει τα Στενά του Ορμούζ, μπορεί να έχουν σοβαρές επιπτώσεις στην αγορά πετρελαίου, διακόπτοντας ροές και δημιουργώντας αυξημένα κόστη.
Η τρέχουσα κατάσταση θύμισε ιστορικές κρίσεις όπως αυτή του Σουέζ το 1956, όταν το κλείσιμο της διώρυγας ανάγκασε τα δεξαμενόπλοια να αναζητούν εναλλακτικές διαδρομές, γεγονός που οδήγησε στη στροφή προς μεγαλύτερα πλοία. Οι αλλαγές αυτές συνέχισαν να έχουν μόνιμο αντίκτυπο στους εμπορικούς δρόμους και τη ναυτιλία γενικότερα.
Πηγή: newsbeast.gr