Σύμφωνα με την έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), παρατηρείται σταθεροποίηση στον δείκτη εξέλιξης τιμών των αλυσίδων σούπερ μάρκετ για το εννεάμηνο του 2024, με μέσο όρο αύξησης +0,24% σε σχέση με το αντίστοιχο εννεάμηνο του 2023. Τον Σεπτέμβριο του 2024, οι τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ καταγράφουν μέση αύξηση 0,91% σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο 2023. Από τις 23 εξεταζόμενες κατηγορίες προϊόντων, οι 10 παρουσίασαν πτώση τιμών, ενώ 13 κατηγορίες σημείωσαν αύξηση.
Η μικρή αυτή αύξηση του δείκτη τιμών τον Σεπτέμβριο του 2024 υποδηλώνει πληθωριστικές τάσεις της τάξης του +0,91%, μετά από τέσσερις μήνες ελαφρού ευνοϊκού κλίματος. Ο ΙΕΛΚΑ επισημαίνει ότι οι αυξήσεις σχετίζονται με τις τιμές του κακάο και του καφέ, καθώς και με τη μείωση της διαθεσιμότητας συγκεκριμένων νωπών προϊόντων, όπως τα φρούτα και τα λαχανικά, λόγω παρατεταμένης ξηρασίας. Οι μεγαλύτερες μειώσεις έχουν σημειωθεί στις κατηγορίες απορρυπαντικών και ειδών καθαρισμού (-7,39%), βρεφικών τροφών (-5,31%) και τροφών για κατοικίδια (-3,12%).
Πολλοί παράγοντες συμβάλλουν στη συγκράτηση των τιμών στα σούπερ μάρκετ. Αυτοί περιλαμβάνουν τη σταδιακή αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, την επίδραση των διεθνών τιμών πρώτων υλών, τις καιρικές συνθήκες και την εποχικότητα. Ειδικότερα, οι συνθήκες της τρέχουσας χρονιάς δεν οδήγησαν σε αυξήσεις όπως πέρυσι, αν και οι επιπτώσεις της ξηρασίας είναι αισθητές. Επίσης, οι κυβερνητικές παρεμβάσεις και οι προσφορές που προσφέρονται στα σούπερ μάρκετ επηρεάζουν σημαντικά τις τελικές τιμές.
Η έρευνα επισημαίνει ότι οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ διαθέτουν μεγαλύτερη κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων, γεγονός που τους επιτρέπει να διαχειρίζονται τα αποθέματά τους πιο αποδοτικά και να προσφέρουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία κερδίζουν έδαφος στην αγορά.
Πηγή: newsbeast.gr