Στη χαρτογράφηση των συνθηκών ανταγωνισμού στο τυρί φέτα προχώρησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία δημοσιοποίησε τα ευρήματά της. Σύμφωνα με την έρευνα, η φέτα αντιπροσωπεύει το 2% των συνολικών πωλήσεων των 11 μεγαλύτερων σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, ενώ η αγορά προμήθειας των σούπερ μάρκετ στη φέτα χαρακτηρίζεται από χαμηλή συγκέντρωση.
Η Επιτροπή τονίζει ότι οι βασικές στόχοι της χαρτογράφησης ήταν η ανάλυση της εξέλιξης των μεριδίων αγοράς των 11 μεγαλύτερων σούπερ μάρκετ, η παρακολούθηση των μεριδίων των προμηθευτών (ιδιωτικής ετικέτας και επώνυμων προϊόντων), καθώς και η αξιολόγηση της επίδρασης του καλαθιού του νοικοκυριού στις τιμές και τις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών.
Το σύνολο των πωλήσεων φέτας από τα σούπερ μάρκετ το 2023 ανήλθε σε 244,1 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας ετήσια αύξηση κατά 13,8%. Ωστόσο, το πρώτο εξάμηνο του 2024, η αύξηση των πωλήσεων μειώθηκε στο 3% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Από τα δεδομένα προκύπτει ότι υπάρχουν περίπου 150 προμηθευτές φέτας. Οι 13 μεγαλύτεροι προμηθευτές αντιπροσωπεύουν το 70% των πωλήσεών της, ενώ οι 12 μεγαλύτεροι προμηθευτές επώνυμων προϊόντων καλύπτουν το 73% των πωλήσεων στην αγορά.
Η ερεύνα φανερώνει ότι το 2023 τα επώνυμα προϊόντα φέτας αποτελούν το 80% των συνολικών πωλήσεων στην αγορά, ενώ τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αντιπροσωπεύουν το 20%. Το 10% των συνολικών πωλήσεων φέτας προέρχεται από πωλήσεις εντός του καλαθιού του νοικοκυριού. Όσον αφορά τις τιμές, οι πιο χαμηλές τιμές παρατηρούνται για την φέτα ιδιωτικής ετικέτας, εντός του καλαθιού, με τιμές γύρω από 7,2 έως 9,4 ευρώ χωρίς ΦΠΑ, ενώ οι ακριβότερες τιμές εντοπίζονται στα επώνυμα συσκευασμένα προϊόντα, εκτός καλαθιού, με μέση τιμή περί τα 13 ευρώ χωρίς ΦΠΑ.
Οι προτιμήσεις των καταναλωτών δείχνουν ότι προτιμούν κυρίως την επώνυμη φέτα (περίπου 82%). Παρόλα αυτά, παρατηρείται στροφή προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κατά τη διάρκεια της περιόδου αναφοράς 2/2023-6/2024. Ωστόσο, το καλάθι του νοικοκυριού φαίνεται να μην έχει επηρεάσει σημαντικά τις προτιμήσεις αυτές, εκτός από περιστασιακές περιόδους εορτών και το καλοκαίρι. Αν εξεταστεί η αγορά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε σχέση με επώνυμα προϊόντα εντός του καλαθιού, οι καταναλωτές μπορούν να εκμεταλλευτούν τις χαμηλότερες τιμές.
Σημειώνεται ότι η Ελλάδα είναι από τις τελευταίες χώρες στην κατάταξη για την προτίμηση των καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Πηγή: newsbeast.gr